info@tindesign.ir

برای کسب و کار اینترنتی خود هدف تعیین کنید !

برای کسب و کار اینترنتی خود هدف تعیین کنید !


  • مدیر سایت

هر کسب و کاری چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی، نیازمند هدف گذاری و همچنین برنامه‌ریزی کاملاً مناسب است. هدف گذاری در کسب و کار موضوعی است که خیلی از افرادی که به دنیای کسب و کار اینترنتی وارد می‌شوند، نسبت به این موضوع مهم بی‌اعتنا هستند. هدف و برنامه، دو موضوعی هستند که رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. هدف بدون برنامه و برنامه بدون هدف، به هیچ جایی ختم نمی‌شود.

کسب و کاری که هدف گذاری نشده باشد، احتمال رسیدن به موفقیتش، تا حد زیادی کاهش می‌یابد. شما باید قبل از راه‌اندازی کسب‌وکارتان، برنامه و اهداف مشخصی را داشته باشید، مثلا در مورد هزینه‌ها و درآمدها و … .

هدف چیست؟

به طور کلی هدف برای هر شخص، معنا و مفهوم خاص خودش را دارد. اما اگر بخواهیم تعریفی کوتاه و کامل را از هدف داشته باشیم، این تعریف می‌تواند پاسخ مناسبی به آن باشد:

نتایج مورد انتظار یک رفتار را هدف می‌گویند (ویکی‌پدیا). یعنی وضعیتی که انتظار داریم بعد از مدت زمانی (مشخص یا نامشخص) به آن برسیم.

اما برای درک بهتر هدف، دو تعریف را از بزرگان جهان در این‌جا ذکر می‌کنیم:

بایرون کیتی (Byron Katie)

برای درک بهتر اینکه هدف از زندگی چیست، باید بدانیم واقعاً هدف از زندگی چه چیزی نیست.

پارکر هسر (Parker Heuser)

هدف از زندگی کشف محیط اطراف‌تان است، کشف خودتان و آنچه آموخته‌اید. پیرو قلب‌تان و تکامل معنوی خود باشید.

محاسن و مزایای هدف گذاری در کسب و کار

۱) افزایش انگیزه و روحیه

هدف گذاری در کسب و کار ، انگیزه شما را برای دستیابی به اهداف چندین برابر می‌کند. همچنین انجام این کار، باعث بالارفتن روحیه می‌شود و شما را در مسیر رسیدن به اهداف‌تان، یاری می‌کند.

۲) ایجاد هماهنگی بین کارها

یکی دیگر از مزایای هدف گذاری در کسب و کار ، ایجاد هماهنگی بین کارها است. زمانی که هدفی را در نظر می‌گیرید و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنید، یک جبری به صورت خودکار برای دستیابی به آن، در شما ایجاد می‌شود و شما را به سمت هدف پیش می‌برد. همچنین با داشتن هدف، از سردرگمی در کارها جلوگیری می‌شود.

۳) امکان اندازه‌گیری پیشرفت کارها

داشتن هدف گذاری در کسب و کار ، این امکان را به ما می‌دهد تا بدانیم چه مقدار در کارمان پیشرفت کرده‌ایم. همچنین می‌توان زمان رسیدن به اهداف را، تخمین زد.

هدف گذاری در کسب و کار اینترنتی

۴) افزایش اعتماد به نفس

داشتن هدف به خودی خود، اعتماد به نفس را تا حد بالایی افزایش می‌دهد. اینکه در ذهن، خودتان را در حال رسیدن به اهداف‌تان تجسم کنید، اعتماد به نفس‌تان را برای ادامه راه افزایش می‌دهد.

۵) تعیین میزان اثربخشی کارکنان و سازمان

زمانی که برای کسب و کارتان هدف تعیین می‌کنید، می‌توانید اثربخشی کارکنان و مجموعه کاری‌تان را بسنجید. می‌توان کارآیی افراد را از این طریق مشخص کرد.

۶) مشخص‌شدن فعالیت‌های بیهوده

از طریق هدف گذاری (چه در زمینه کاری و چه در زمینه شخصی) می‌توان فعالیت‌هایی که شما را از اهداف‌تان دورتر می‌کنند یا در رسیدن به اهداف مشخص شده، اختلال ایجاد می‌کنند را شناسایی و حذف کنید.

ویژگی‌های هدف گذاری خوب

 

۱) اهدف‌تان را بر روی کاغذ بیاورید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که خیلی از اساتید بزرگ موفقیت نیز بر روی آن تأکید می‌کنند، آوردن هدف بر روی کاغذ است. این کار احتمال رسیدن شما به آنها را چندین برابر می‌کند. همچنین با اینکار، به طور دقیق می‌دانید که چه می‌خواهید و می‌توانید تلاش‌تان را چند برابر کنید.

آموزش هدف گذاری در کسب و کار

۲) دقیق‌بودن و مشخص‌بودن هدف

هدفی که برای کسب و کارتان تعیین می‌کنید، باید تا حد زیادی دقیق باشد، یعنی به طور واضح تمامی جوانب مشخص شده باشد. هر چه هدف‌تان واضح‌تر باشد، شما را به آن نزدیک‌تر می‌کند.

۳) دارای زمان‌بندی مشخص باشد

یکی از شاخصه‌های مهم هدف گذاری در کسب و کار ، مشخص بودن زمان رسیدن به آن است. به طور دقیق باید مشخص شود چه زمانی کسب و کار شما به سودآوری می‌رسد. همچنین با انجام اینکار می‌توانید زمان توسعه کسب و کارتان را مشخص کنید.

۴) داشتن اهدافی واقع‌بینانه و قابل دستیابی

تا جایی که می‌توانید اهداف‌تان را واقع‌بینانه مشخص کنید. به هر حال هر کسب و کاری در آغاز راه، با دشواری‌هایی مواجه است و شاید داشتن اهداف خیلی رویایی در ابتدای کار و نرسیدن به آنها، شما را نسبت به ادامه کار دلسرد کند. مثلاً در مورد مسائل مالی، اهداف‌تان را واقع‌بینانه بنویسید.

۵) انعطاف‌پذیری اهداف

اهداف‌تان باید انعطاف‌پذیر باشند، به این صورت که اگر جایی لازم شد تا هدف‌تان را کمی تغییر دهید، این قابلیت را داشته باشد تا بتوانید اینکار را انجام دهید.

۶) اهداف تهییج‌کننده

اهدافی که در نظر می‌گیرید، تا حدی زیادی باید هیجان‌انگیز باشد، یعنی اهدافی باشد که شما را برای رسیدن به اهداف‌تان، تهییج کند و اشتیاق شما را افزایش دهد.

تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار

۱) اهداف‌تان را به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه برنامه‌ریزی کنید

هدف گذاری به صورت هفتگی، ماهانه و … شما را مجاب می‌کند که برای دستیابی به اهداف‌تان، تمام تلاش‌تان را انجام دهید. برنامه‌ریزی کردن به این صورت، مانع از بی‌نظمی می‌شود و شما را برای رسیدن به اهداف‌تان، آماده می‌کند. مثلاً اینکه شما تعیین می‌کنید، تا ۶ ماه آینده مقدار مشخصی از کسب و کارتان (وب‌سایت‌تان) درآمد کسب کنید.

هدف گذاری در کسب و کار با برنامه ریزی صحیح

همین برنامه‌ریزی به ظاهر ساده، باعث می‌شود که شما ذهنیت دستیابی به اهداف را، از پیش در خود ایجاد کنید که به خودی خود، باعث ایجاد انگیزه می‌شود. همچنین هدف گذاری و برنامه‌ریزی به این صورت، نظم خاصی به کسب و کار شما می‌دهد که بی‌شک نظم یکی از دلایل اصلی موفقیت در هر کسب و کاری محسوب می‌شود.

۲) برای اهداف‌تان ضرب‌الاجل تعیین کنید

حتماً باید برای هدفی که انتخاب کرده‌اید، ضرب‌الاجل تعیین کنید، البته کاملاً منطقی. مثلاً برای فروش و درآمد خود در یک بازه زمانی خاص یا برای تولید محصولات و یا ارائه خدمات جدید زمان تعیین کنید.

البته ضرب‌الاجل تعیین کردن، به این معنی نیست که حتماً در تاریخ مشخص‌شده به هدف مورد نظرتان می‌رسید، شاید برسید، شاید هم نه! اما برنامه‌ریزی کردن به این صورت، به شما انرژی مضاعفی می‌بخشد و انگیزه‌تان را برای ادامه مسیر افزایش می‌دهد.

البته چون هدف از نوشتن این مقاله به طور خاص، کسب و کارهای اینترنتی است، بنابراین در کسب و کار اینترنتی، این موضوع که حتماً در چند ماه نخست فعالیت، بتوان به درآمد مطلوب رسید، شاید چندان مورد قبول مدرسان کسب و کار اینترنتی نباشد، اما بوده‌اند کسب و کارهایی که با تلاش کاملاً مضاعف، در ماه نخست، بالای چندصد میلیون تومان درآمد کسب کرده‌اند.

۳) برای توسعه کسب‌وکار خود برنامه‌ریزی کنید

پس از ترسیم اهداف و چشم‌اندازهای آینده، باید برای توسعه کسب و کار نیز (در ابعاد مختلف)، هدف گذاری و برنامه‌ریزی مناسب را انجام داد، برای سال‌های آینده کسب و کارتان، زمانی که کسب و کار شما رونق خوبی به خود گرفته است.

وب‌سایت دی‌جی کالا می‌تواند مثال خوبی در این زمینه باشد، فروشگاهی که انقلابی عظیم، در کسب و کار اینترنتی ایران ایجاد کرد. وب‌سایت دی‌جی کالا در ادامه روند کاملاً موفق خود، وب‌سایت دی‌جی استایل را راه‌اندازی کرد که در حوزه فروش پوشاک به صورت اینترنتی، فعالیت می‌کند و در این زمینه به موفقیت‌های خوبی هم رسیده است.

هدف گذاری در کسب و کار با برنامه ریزی برای توسعه

سعی کنید برنامه ویژه‌ای برای توسعه کسب و کارتان داشته باشید، راضی‌شدن و ماندن در یک سطح مشخص، احتمال شکست را افزایش می‌دهد. مثالی که همیشه دوست دارم در این مورد بزنم، راجع به بازار موبایل است. بازاری که روزی در اختیار شرکت محبوب نوکیا بود.

نوکیا درصد زیادی از بازار موبایل را در دست داشت و هر روز به برند محبوب‌تری تبدیل می‌شد، اما بزرگ‌ترین اشتباه این غول دنیای موبایل، این بود که خود را با تکنولوژی روز همسو نکرد. زمانی که شرکت‌های اپل و سامسونگ، به شدت به دنبال توسعه کسب و کار خود بودند، مثلاً اپل IOS را توسعه داد و سامسونگ به اندروید روی آورد و رفته رفته توانستند نبض بازار را به دست بگیرند، نوکیا همچنان در سطح خود باقی ماند تا اینکه به طور کلی در این حوزه شکست خورد.

۴) تعیین نقشه راه

یکی از مهم‌ترین اقدامات در هدف گذاری در کسب و کار ، تعیین نقشه راه است. حتماً باید روند رسیدن به هدف‌تان را تعیین کنید. تصور کنید می‌خواهید به یک سفر طولانی بروید، اگر نقشه آغاز تا پایان مسیر را داشته باشید، مطمئناً زمان رسیدن به مقصد بسیار کوتاه‌تر می‌شود، همچنین خیال‌تان از بابت اینکه مبادا راه را اشتباه بروید، راحت است. علاوه بر این می‌توانید تا حدودی تخمین بزنید که چه زمانی به مقصد (هدف) می‌رسید.

داشتن نقشه راه هم دقیقاً مانند مثال بالا است. مسیری که شما طی خواهید کرد، مسیر مستقیمی نیست. در بعضی مواقع نیاز به استراحت دارید یا باید بایستید و نقشه راه را، دوباره بررسی کنید تا از مسیر منحرف نشوید یا اگر منحرف شدید (در کسب و کارتان شکست کوچکی را تجربه کردید)، بتوانید مسیر درست را پیدا کنید و به حرکت‌تان ادامه دهید.

۵) هدف گذاری برای جذب پرسنل در آینده

یکی از دغدغه‌های اصلی هر شخص، در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود، این است که چه زمانی باید پرسنل جذب کند. اگر کسب و کار نسبتاً کوچکی دارید و می‌توانید تا زمانی مشخص، خودتان امور مربوط به آن را انجام دهید، نیازی نیست در ابتدا پرسنل جذب کنید و از لحاظ مالی خودتان را در مضیقه قرار دهید. البته کسب و کار اینترنتی نیاز به انجام تلاشِ تمام‌وقت دارد که باید بررسی کرد که می‌توان به تنهایی کارها را پیش برد یا خیر؟

هدف گذاری در کسب و کار برای جذب پرسنل

در ابتدای کار، تقریباً می‌توانید خودتان به تنهایی کارهایتان را انجام دهید (در کسب و کارهای اینترنتی کوچک). اما زمانی که درآمد وب‌سایت شما، به حدی برسد که بخواهید کسب و کارتان را توسعه بدهید، اینجاست که نیاز هست پرسنل جذب کنید. یعنی باید اطمینان حاصل کنید که درآمد شما می‌تواند برای پرداخت حقوق پرسنل‌تان کافی باشد.

حتی شرکت‌های بزرگی مانند: اپل، گوگل، مایکروسافت و … کار خود را از یک اتاق کوچک شروع کرده‌اند و به طور معمول این شرکت‌ها، در ابتدای راه با دو نفر اداره می‌شدند و کم‌کم کسب و کار خود را توسعه داده تا به اینجا رسیدند. این نشان می‌دهد که نیازی نیست در آغاز راه، با استخدام چند نفر، مشکلاتی را برای خود ایجاد نمایید.

۶) هدف گذاری برای تبلیغات و بازاریابی

بازاریابی همیشه یکی از ارکان اصلی هر کسب و کاری محسوب می‌شود. هزینه‌هایی که برای تبلیغات می‌شود باید بتواند مشتریان جدیدی را جذب کسب و کار شما بکند، در غیر این‌صورت، تبلیغات‌تان بی‌ثمر خواهد بود و علاوه بر هزینه، زمان‌تان نیز از دست خواهد رفت و در همین مدت از رقبای‌تان عقب افتاده‌اید.

هدف گذاری در کسب و کار برای بازاریابی

جمع‌بندی تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار

با به‌کارگیری روش‌های گفته‌شده پیش از راه‌اندازی و سپس در زمان پیشرفت کسب و کارتان، می‌توانید آینده کسب و کار خود را تضمین کنید. مطمئن باشید اگر اهداف واضح و مشخصی برای خود در نظر گرفته باشید، می‌توانید در بازار کسب و کار اینترنتی ایران، حرفی برای گفتن داشته باشید. (به امید موفقیت شما)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.