info@tindesign.ir

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟


  • مدیر سایت

بازاریابی همیشه یکی از مهم‌ترین ارکان یک کسب و کار محسوب می‌شود. روش‌های زیادی برای بازاریابی وجود دارند که هر کدام قابلیت‌های خاص خود را دارند. یکی از این روش‌ها، بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) می‌باشد که با وجود ظهور روش‌های بازاریابی نوین، همچنان کارایی فوق‌العاده خود را حفظ کرده است. اغلب کسب و کارهای اینترنتی بزرگ، علی‌رغم برند معتبری که از خود ساخته‌اند، همچنان ایمیل مارکتینگ را جز برنامه‌های بازاریابی خود می‌دانند. اما برای پاسخ به این سؤال که چرا باید ایمیل مارکتینگ را جزء جدانشدنی از کسب و کار خود بدانیم را در این مقاله می‌خوانید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های موفق در بازاریابی است که از طریق آن، اطلاعات لازم در مورد محصولات و خدمات، به مشتریان ارائه می‌شود. این روش بازاریابی، یکی از بهترین روش‌هایی است که مورد استفاده قرار گرفته که حتی با روی کار آمدن روش‌های بازاریابی دیگر، همچنان کارایی خود را دارد.

هدف از ایمیل مارکتینگ چیست؟

در ایمیل مارکتینگ مطمئنا اهدافی دنبال می‌شود که در نهایت به فروش ختم می‌شود.

مهم‌ترین اهداف در ایمیل مارکتینگ:

  • تبلیغ محصولات یا خدمات جدید یا قدیم
  • افزایش فروش
  • جذب مشتریان جدید

چگونه یک ایمیل حرفه‌ای بنویسیم؟

در طراحی ایمیل‌های ارسالی باید تمامی موارد مهم را به کار بست و از قرار دادن موارد اضافی اجتناب کرد. اما برای طراحی یک ایمیل مناسب، موارد زیر را می‌توان قرار داد:

نوشتن نام و ایمیل ارسال کننده:

معمولا اولین موردی که بیشتر کاربران برای خواندن ایمیل‌هایشان چک می‌کنند، این است که این ایمیل، از طرف چه کسی ارسال شده است.

مشتری باید بداند که این ایمیل از طرف چه شخصی یا وب‌سایتی ارسال شده است. در کنار نام ارسال کننده، باید آدرس ایمیل هم درج شود که معمولا با پیشوند news و یا no-reply می‌باشد.

موضوع ایمیل:

قرار دادن عنوانی کوتاه، مفید و جذاب که کاربر را مجاب به خواندن ایمیل کند.

لوگوی برند:

مورد بعدی گذاشتن لوگوی برند، در بالای ایمیل است. هنگامی که کاربر ایمیل را باز می‌کند و لوگو را می‌بیند، احساس بودن در وب‌سایت به او دست می‌دهد.

نوشتن ایمیل در ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

زیر عنوان:

این مورد برای این است که مشتری بداند موضوع در مورد چیست.

متن و تصویر:

قرار دادن متنی ترجیحاً کوتاه و مختصر و در صورت امکان گذاشتن عکسی با طراحی زیبا که ایمیل را دوچندان زیبا می‌کند.

اطلاعات مورد نیاز:

اخبار و اطلاعاتی که قرار است مشتری بداند.

لینک‌ها:

گذاشتن لینک‌های مهمی که می‌خواهیم کاربر، بر روی آنها کلیک کند. می‌توان در قسمت‌های مختلف ایمیل، برخی از این لینک‌ها را تکرار کرد.

اطلاعات تماس و آدرس:

قرار دادن اطلاعات تماس شرکت یا وب‌سایت، مثل آدرس وب‌سایت، شماره تماس، آدرس شرکت و … .

دکمه لغو عضویت:

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کرد، گذاشتن دکمه لغو عضویت یا unsubscribe در پایین ایمیل است. مشتری باید همیشه این اختیار را داشته باشد که هر زمان خواست، عضویت خود را لغو کند.

ریسپانسیو یا واکنش‌گرا بودن:

ایمیل‌هایی که طراحی می‌شوند باید این قابلیت را داشته باشند تا در تلفن‌های همراه نیز، به خوبی خوانده شوند. کاربران زیادی هستند که از طریق تلفن همراه اقدام به خواندن ایمیل‌های خود می‌کنند و این آمار روزبه‌روز در حال افزایش است.

چه زمان می‌توان از ایمیل مارکتینگ استفاده کرد؟

  • آگاه کردن مشتریان نسبت به تخفیف‌های جدید
  • محتوا یا محصول جدیدی که در سایت منتشر شده است
  • مناسبت‌های مهم
  • اضافه شدن امکانات جدید به سایت
  • فرا رسیدن موعد پرداخت مشتری
  • برگزاری یک سمینار یا وبینار
  • و … .

مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

 

کاربرد ایمیل در دنیای اینترنت:

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایمیل است. کاربرد ایمیل در اینترنت بسیار است. مثلاً برای استفاده کامل از برخی سایت‌ها معمولا باید ثبت‌نام صورت بگیرد و این ثبت‌نام با ایمیل صورت می‌گیرد یا مثلا برای ثبت‌نام و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و … . پس می‌توان این مورد را یک دلیل مهم برای استفاده از ایمیل مارکتینگ دانست.

مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

ارتباط دائمی با کاربران و مشتریان:

ارتباط دائم با مخاطبان و مشتریان، موجب می‌شود که مشتریان قدیمی را همچنان حفظ کنیم و مشتریان جدیدی را جذب کنیم. این ارتباط به این صورت است که مثلا به صورت روزانه، هفتگی یا بعضاً ماهانه، برای آنها ایمیل ارسال کنیم و از این طریق ارتباط خود را با آنها، به صورت دائمی حفظ کنیم.

افزایش فروش:

طبیعتا هدف نهایی در استفاده از روش‌های بازاریابی، فروش بیشتر می‌باشد. استفاده از ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی، به ما این امکان را می‌دهد تا فروش خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهیم.

اما یک نکته‌ای که باید یادآوری کنم در مورد ارسال ایمیل و محتوای آنها می‌باشد. کاملا واضح است که هدف از ایمیل‌های ارسالی، افزایش فروش می‌باشند. اما اینکه تمام ایمیل‌ها را با محتوای تبلیغ کالا یا خدمات ارسال کنیم، کاری کاملا اشتباه است.

کاربر در صورتی راضی به دریافت ایمیل‌ها می‌شود که مطمئن باشد ایمیل‌های ارسالی برای او مفید خواهند بود. مثلا می‌توان چند ایمیل با محتوای ایمیل‌های آموزشی یا خبری ارسال کرد و در بین آنها به معرفی و تبلیغ محصولات یا خدمات پرداخت.​

صرفه‌جویی در زمان:

یکی از بهترین و مهم‌ترین مزیت استفاده از ایمیل مارکتینگ، صرفه‌جویی در زمان است. در ایمیل مارکتینگ می‌توان در زمانی کوتاه، به چندین هزار نفر ایمیل ارسال کرد.

یکی دیگر از امکانات جالبی که در سرویس‌های ارئه دهنده ایمیل مارکتینگ وجود دارد، قابلیت زمان‌بندی ایمیل‌های ارسالی است. به طور مثال، شما می‌توانید ایمیل خود را طراحی کنید و آن را برای چند ساعت، چند روز یا چند هفته بعد زمان‌بندی کنید که آن ایمیل به صورت خودکار در همان تاریخ و همان ساعت ارسال می‌شود.

بهبود ارتباط با مشتریان:

داشتن ارتباطی دائمی با مشتریان از طریق ایمیل، باعث بهبود ارتباط با آنها می‌شود و این ارتباط می‌تواند صمیمانه‌تر نیز بشود. مثلا می‌توان در محتوای ایمیل‌های ارسالی از کلمات و جملات صمیمانه و دوستانه استفاده کرد که باعث می‌شود مشتریان احساسی خوب و دوستانه داشته باشند.

مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

صرفه‌جویی در هزینه:

بیشتر روش‌های بازاریابی نیازمند هزینه هستند. تبلیغات تلویزیونی را در نظر بگیرید یا مثلا تبلیغات به صورت بنری که در سایت‌های دیگر قرار می‌گیرد را بررسی کنید. می‌بینید که اکثرا نیازمند هزینه نسبتا بالاست و باید هزینه زیادی صرف شود تا کسب و کار دیده شود و محصولات به فروش برسد.

اما ایمیل مارکتینگ هزینه بسیار پایینی نسبت به بازدهی خود دارد و همین خود، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌توان برای ایمیل مارکتینگ عنوان کرد.

قابلیت شخصی‌سازی:

در ایمیل مارکتینگ دست شما برای طراحی و شخصی‌سازی باز است. در طراحی ایمیل می‌توان محتوای آن را به دلخواه نوشت و ایمیل را شخصی‌سازی کرد. در ایمیل‌ها برعکس تبلیغات بنری می‌توان هر نوع محتوایی در آن قرار داد، یعنی می‌توان هر چیزی را که بخواهیم درون ایمیل قرار دهیم، اما مثلا در تبلیغات، مثل تبلیغات بنری تنها باید به نوشتن چند کلمه یا جمله کوتاه اکتفا کرد.

پشتیبانی از مشتری:

پشتیبانی از مشتری همیشه احساسی خوب را به آنها منتقل می‌کند. یکی از روش‌هایی که می‌شود به نوعی از مشتریان پشتیبانی کرد، ارسال ایمیل است. مثلا می‌توان خدمات پس از فروش را از طریق ایمیل به مشتریان، ارائه داد.

جمع‌بندی ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

همانطور که در قسمت‌های بالا به آن اشاره شد، بازاریابی ایمیلی هنوز هم کارآیی خاص خود را دارد و باید برای این نوع از بازاریابی، برنامه ویژه‌ای را داشته باشید. مطمئناً استفاده از آن، می‌تواند فروش شما را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد. همین‌طور می‌توانید بطور دائم با کاربران سایت‌تان در ارتباط باشید و یک ارتباط دوستانه را ایجاد کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.