info@tindesign.ir

روش‌های جذب سرمایه برای استارت‌آپ

روش‌های جذب سرمایه برای استارت‌آپ


  • مدیر سایت

تامین مالی برای استارتاپ ها و جذب سرمایه همیشه یک چالش و معضل بزرگ بوده است. چه شما به دنبال سرمایه‌ اولیه برای راه اندازی کسب و کار یا استارتاپ خود و یا به دنبال سرمایه برای توسعه کسب و کار خود باشید، اگر بتوانید روش درستی را برای جذب سرمایه مورد نیاز خود انتخاب کنید، این می‌تواند کمک شایانی در جهت موفقیت شما بکند. در این مقاله ما یک راهنما از ۷ تکنیک تامین مالی استارتاپ و آنچه شما باید در هنگام جذب سرمایه مورد نیاز خود بدانید جمع آوری کرده‌ایم.

مراحل قبل از جذب سرمایه و تامین مالی استارتاپ

 

فاز ایده: آیا ارزششو دارد؟

قبل از اینکه به فرایند جذب سرمایه برسید، برای یک ثانیه متوقف شوید و فکر کنید که آیا اصلاً ایده شما ارزش اجرا شدن دارد؟ ایده کسب و کار شما ممکن است وقتی به ذهنتان می‌آید عالی به نظر برسد و در نگاه اول بی عیب و نقص باشد. اما حقیقت این است که شما نسبت به ایده خود هیجان زده هستید و ممکن است در نگاه اول ایرادات آن را نبینید، بنابراین کمی تأمل کنید، به اندازه کافی ایده خود را ارزیابی کنید و روی تحقیقات بازار محصول خود متمرکز شوید.

در جریان تحقیقات، شما می‌فهمید که آیا ایده شما چیزی را تغییر خواهد داد و آیا برای جامعه ارزشمند خواهد بود یا خیر. اگر ایدتون ارزشش را دارد پس به سراغ طرح کسب و کار و جذب سرمایه اولیه خود بروید.

فاز طرح کسب و کار

گام بعدی این است که درک کنید ایده همه چیز نیست. برای جذب اولین سرمایه گذار، ابتدا باید همه سرمایه لازم، ریسک‌ها و سود بالقوه را محاسبه کنید در غیر این صورت چگونه می‌خواهید به سرمایه گذار توضیح دهید که چقدر این ایده شما واقعی است؟

باید یک طرح کسب و کار ایجاد کنید که در آن مسیر موفقیت شما دقیقاً مستند شده باشد و کسب و کار شما را از نظر قانونی محکم پایه گذاری کند.

چندین بار، تمام محاسبات خود درباره درآمد و هزینه‌های پیش بینی شده را به طور کامل بررسی و تجزیه و تحلیل کنید، سپس از شخصی دیگر بخواهید دوباره آن‌ها را بررسی و محاسبه کند. اگر اعداد همچنان بدون تغییر باقی بمانند، می‌توانید با اطمینان خاطر حرکت کنید و به دنبال جذب سرمایه‌گذاران باشید.

فاز ایجاد حداقل محصول پذیرفتنی (MVP)

این چیزی است که شما برای جذب سرمایه و تامین مالی استارتاپ خود نیاز دارید. این بخشی از محصول است که شما قادر به نشان دادن به سرمایه گذاران خواهید بود به طوری که آن‌ها بتوانند محصول شما را درک کنند. توسعه نمونه اولیه به زمان و پول نیاز دارد، در صورتی که مهارت‌های فنی برای توسعه محصول خود به تنهایی ندارید می‌توانید یک یا چند هم بنیان‌گذار فنی را از روز اول و یا زمان ایجاد MVP پیدا کنید. البته مهم است بدانید که شما با آن‌ها همکاری می‌کنید و مجبور خواهید بود که حقوق خود را با آن‌ها تقسیم کنید.

روش‌های جذب سرمایه و تامین مالی استارتاپ‌ ها

امروزه روش‌های نوین بسیاری جهت جذب سرمایه و تامین مالی استارتاپ‌ها وجود دارد که در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره کرده‌ایم و هر یک را به طور اجمالی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تامین مالی استارتاپ با استفاده از سرمایه شخصی

هنگامی‌که تصمیم به راه اندازی کسب و کار می‌گیرید، باید درک کنید که این کار اساساً پر از ریسک است. اگر خودتان یک سرمایه یا پس انداز شخصی دارید، بهتر است که برای شروع از آن استفاده کنید. با سرمایه گذاری پول خود، نه تنها خود را از نفوذ افراد خارجی محافظت می‌کنید، بلکه در صورت شکست هم دیگر بدهی به دیگران نخواهید داشت.

این در ابتدا یک مقیاس ثابت را به شما می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که یک پروژه را همان‌طور که می‌بینید ایجاد کنید. شما همیشه می‌توانید سرمایه گذاران را در مراحل دیگر جذب کنید، بنابراین مهم‌ترین چیز این است که درست شروع کنید و نتایج اولیه را به درستی به دست آورید.

تامین مالی استارتاپ از طریق دریافت وام و کمک‌های دولتی

یک‌ راه آشکار برای تامین سرمایه استارتاپ‌ها، گرفتن وام تجاری است که این می‌تواند از بانک‌ها، ادارات محلی، سازمان‌های دولتی و انجمن‌های کسب و کار کوچک درخواست شود. این را باید به یاد داشته باشید که هنگامی که می‌خواهید وام بگیرید، رتبه‌ی اعتباری‌تان مورد بررسی قرار می‌گیرد بنابراین نیاز است که یک طرح کسب و کار واضح و یک نسخه از پیش‌بینی‌های مالی و برنامه‌ی کسب و کارتان را تهیه کنید.

البته این را هم باید در نظر بگیرید که گرفتن کمک‌های دولتی یا وام ریسک بسیار بالایی دارد و بسیاری از متخصصان تأکید دارند که استارتاپ‌ها برای شروع از وام استفاده نکنند، زیرا استارتاپ با یک عدم اطمینان همراه است و بازار و سوددهی آن خیلی مشخص نیست و استارتاپ‌هایی که در شروع کار وام می‌گیرند ممکن است با مشکل بازپرداخت مواجه شوند و به کلی شکست بخورند. بنابراین بهتر است که در مرحله شروع به سراغ وام نروید و در مراحل بعدی که به ثبات بیشتری رسیدید و برای توسعه بیشتر به سرمایه نیاز داشتید از وام استفاده کنید.

جذب سرمایه با کمک سرمایه گذاران فرشته

سرمایه گذار فرشته یک سرمایه گذار خصوصی با درآمد بالا است که در ازای دریافت سهام، از کسب و کارها و استارتاپ‌ها حمایت مالی می‌کنند.

سرمایه گذاران فرشته معمولاً در اولین مرحله توسعه استارتاپ، یعنی زمانی که ایده شما هنوز مورد آزمایش هم قرار نگرفته است سرمایه گذاری می‌کنند. آن‌ها آماده رویارویی با ریسک‌های زیادی هستند. با این حال به شما و قابلیت‌های ایده شما اعتماد می‌کنند و متعهد می‌شوند که یک مربی و حامی حقیقی برای کسب و کار شما باشند.

چنین سرمایه گذارانی می‌توانند موجب رسیدن شرکت‌‌های نوپا به تجربه‌های ارزشمندی ‌شوند اما قبل از ورود به مشارکت با آن‌ها، باید به وضوح درک کنید که مایل هستید چه میزان از سهام خود را با آن‌ها شریک شوید و اینکه آیا می‌توانید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشید تا به خواسته‌های سرمایه گذاران خود عمل کنید یا خیر.

جذب سرمایه از طریق سرمایه‌گذاری جمعی

سرمایه گذاری جمعی یا کراود فاندینگ یک راه عالی برای تمرین ارائه خودتان، شناخت مخاطبان و شناساندن محصولتان به دیگران است. اگر بتوانید در این سرمایه گذاری موفق شوید، پیش از آنکه لازم باشد سرمایه گذاران آینده را به سرمایه‌گذاری متقاعد کنید، خود را به عنوان یک محصول پذیرفتی در بازار به اثبات رسانده‌اید.

با استفاده از سرمایه‌گذاری جمعی می‌توانید سرمایه فراوانی جذب کنید و اگر این کار را درست انجام دهید، حتی می‌توانید بیش از مقدار لازم سرمایه جذب کنید.

البته حواستان باشد که موفقیت دیگران باعث گمراهی شما نشود. قرار نیست شما هم مثل برخی شرکت‌های موفق بیشتر از هدفی که تعیین کرده‌اید، سرمایه جذب کنید.

جذب سرمایه با کمک شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد

برای استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه رشد هستند، شتابدهنده‌‌ ها و مراکز رشد می‌توانند روش‌هایی عالی برای توسعه کسب و کار از هر دو لحاظ مالی و استراتژیک ارائه دهند. در ادامه برخی از تفاوت‌های کلیدی که بین راه اندازی کسب و کار با کمک یک شتاب دهنده و شروع با مراکز رشد وجود دارد را برایتان بیان می‌کنیم.

شتاب دهنده‌ ها

  • برنامه‌های شتابدهنده معمولاً یک دوره زمانی مشخص دارد که در آن استارتاپ‌ها از چندین هفته تا چند ماه برای راه اندازی کسب و کار خود و جلوگیری از بروز مشکلاتی که در مسیرشان هست با گروهی از مربیان (منتورها) کار می‌کنند و آموزش می‌بینند، تا در نهایت به مرحله‌ای برسند که قابلیت تجاری سازی داشته باشند.
  •  کار شتاب دهنده معمولاً با فرآیند درخواست از جانب استارتاپ‌ها زمانی که تنها یک ایده هستند آغاز می‌شود، اما معمولاً بهترین و مناسب‌ترین ایده‌‌ها انتخاب می‌شوند.
  • هدف شتابدهنده این است که در عرض چند ماه به راه اندازی و رشد یک کسب و کار کمک کند تا هرچه سریع‌تر برای کسب اولین دوره بودجه و منابع مالی آماده شوند.
  • شرکت‌های شتاب دهنده معمولا در قبال حمایتی که از استارتاپ می‌کنند میزانی از سهام استارتاپ را دریافت می‌کنند. از طرفی شتاب دهنده‌ها مسیری را پیش روی استارتاپ‌ها قرار می‌دهند و کمک می‌کنند تا استارتاپ‌ها به نقطه‌ای برسند که در آن آماده‌ی جذب سرمایه‌ بیشتر باشند.

تامین سرمایه استارتاپ از طریق سرمایه گذار خطر پذیر

سرمایه‌گذاران خطرپذیر در ازای دریافت سهام اقدام به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها می‌کنند. معمولا بسیاری از سرمایه گذاران خطر پذیر جهت تضمین مسیر رشد استارتاپ‌ها، نیروهای متخصصی برای ارائه راهنمایی به آن‌ها در اختیار دارند، از این رو اگر تجربه چندانی برای راه اندازی کسب و کار ندارید این مورد می‌تواند تا حدی به شما کمک کند. اما باید این را هم در نظر داشته باشید که سرمایه گذاران خطر پذیر به دلیل این‌که در استارتاپ شما سهام دار هستند به اظهار نظر خواهند پرداخت و حتی ممکن است بخواهند عضوی از تیم خود را به رده بالای مدیریتی شما وارد کنند و کنترل اوضاع را در دست بگیرند.

جذب سرمایه از طریق یافتن شریک

بسیاری از استارتاپ‌ها به طور طبیعی برای همکاری با یک شرکت بزرگ محتاطانه عمل می کنند. زیرا آن‌ها از لحاظ فرهنگی، مالی و بسیاری موارد دیگر بسیار متفاوت هستند، بنابراین احتیاط لازم است.

اما به طور خاص، مشارکت با شرکت‌های بزرگ می‌تواند مزایایی برای یک استارتاپ نیز داشته باشد که این مزایا شامل دسترسی به منابع، مشتریان و محصولات یک شرکت چند ملیتی و “نام تجاری” قابل اعتماد از روز اول است.

با این حال، همانطور که قبلاً هم اشاره شد، خطرات زیادی مثل از دست دادن کنترل امور در این مورد نیز وجود دارد؛ بنابارین می‌شود گفت که همکاری با یک شرکت بزرگ می‌تواند مثل بازی با آتش باشد و استارتاپ باید از اندازه و قدرت نسبی خود آگاهی داشته باشد همچنین لازم است که به شرکت اعتماد کامل داشته باشید.

علاوه بر مشارکت با یک شرکت می‌توانید در تیم خود ترکیبی از افرادی را داشته که سرمایه، تخصص و… دارند و به این شکل هم تیم خود را تشکیل می‌دهید و هم با یک سرمایه‌گذار شریک می‌شوید و مسیر توسعه را سریع‌تر طی می‌کنید. البته برای انتخاب اعضای تیم پارامتر‌هایی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید و صرفاً تخصص یا سرمایه شریکتان را مد نظر قرار ندهید.

این را هم به خاطر داشته باشید که فقط پیدا کردن سرمایه گذار ملاک نیست شما باید هنر جلب اعتماد سرمایه گذاران را نیز داشته باشید وگرنه اگر ایده خوبی هم داشته باشید ولی نتوانید در همان دیدار اول اعتماد سرمایه گذار را جلب کنید نمی‌توانید سرمایه مورد نیازتان را جذب کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.